close
دانلود فیلم
نکات و دانستنی های فنی
loading...

دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه ،نمونه سوالات آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی،نمونه سوالات فنی آیین نامه,

نکات و دانستنی های فنی

معنی و مفهوم چراغ های اخطار پشت آمپر خودروها - بخش دوم

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
در اولین قسمت سری مطالب آشنایی با چراغ های هشدار، به بررسی ساده ترین و متداول ترین این چراغ ها پرداخته بودیم.
اینبار قصد داریم به مجموعه از هشدار ها بپردازیم که بیشتر در خودروهای جدید و مجهز دیده می شود و بسیاری رانندگان با معنی و مفهوم آن ها آشنایی کاملی ندارند.
از آنجا که تکنولوژی خودرو ها نیز پیشرفت بسیاری داشته و اخطار ها به صورت خلاصه پیام خود را درون نمایشگر های موجود در خودرو نمایش می دهند، آگاهی از مفهوم هریک از آن ها از اهمیت ویژه ای برخودر دار است.
 
1- نشانگر چراغ
 
این اخطار نشان می دهد حداقل یکی از چراغ های خودرو شما از کار افتاده و یا سوخته است. این نشانگر در همه خودرو ها وجود ندارد و معمولا در مجموعه پشت آمپر برخی خودروهای لوکس دیده می شود.
 
2- نشانگر کروز کنترل
 
این نشانگر به شما یاد آوری می کند که سیستم کروز کنترل روشن است اما از آنجا که خود شما آن را فعال کرده اید و از روشن کردن آن آگاهی دارید، معمولا خیلی به کار نمی آید.
 
فراموشی در غیر فعال کردن سیستم کروز کنترل موضوع روایجی در میان خودرو های قدیمی بود اما امروزه فقط کافی است کمی ترمز خودرو را فشار دهید تا این سیستم به شکل اتوماتیک غیر فعال کنید.
 
3- هشدار کنترل کشش
 
این هشدار به شما نشان می دهد که کنترل کشش خاموش است که البته این را هم خود شما از آن با خبرید به این دلیل که می خواهید مقداری هیجان را تجربه کنید.
 
اما ممکن است همسر شما پشت فرمان بشیند و به آن توجه نکند و آنجا است که خودرو شما از هرزگردی نا بجا چشم پوشی نکرده و تنها راه این است که راننده کمتر گاز بدهد و آرام تر رانندگی کند.
 
البته لزوم روشن بودن TCS معمولا برای خودرو های پر قدرت و رانندگی روی مسیرهای لغزنده اهمیت دارد.
 
4- سیستم کنترل پایداری خودرو
 
این هشدار به شما نشان می دهد که شما سیستم پایداری خودرو را خاموش کرده اید. دلایل زیادی برای انجام این کار وجود ندارد اما خاموش بودن آن در برخی خودرو ها باعث ایجاد خطر می شود.
 
اگر این چراغ هشدار روشن بود احتمال اینکه تعادل خود را از دست بدهید بسیار زیاد است، هرچند برخی خودروسازان ایرانی اساسا این سامانه را از روی خودرو حذف می کنند، اما در صورتی که خودرو شما مجهز به ESP یا DSC است، بهتر است همیشه از فعال بودن آن مطمئن شوید.
 
5- قفل مرکزی دیفرانسیل
 
این هشدار مخصوص خودرو های دو دیفرانسیل است که در مسیر های خارج از جاده ای از آن استفاده می کنند. قفل بودن دائمی دیفرانسیل ها در این خودرو ها و مسیر های آسفالت باعث خسارت های گوناگون  مانند خرد شدن چرخ دنده های مربوط به سیستم انتقال قدرت می شود.
 
بسیاری خریداران این گونه خودرو ها به دلیل آنکه فراموش کرده اند آن را غیر فعال کنند هزینه های هنگفتی برای تعمیر خودرو پرداخت می کنند.
 
6- هشدار سنسور پارک
 
بعضی از خودرو ها در هر طرف خود و برخی در عوض فقط عقب آنها از این سنسور بهره می برند. در واقع این سنسور باعث می شود شما زحمت زیادی برای پارک خودرو خود نکشید.
 
در ترافیک نیز می تواند هر گونه مانع و یا موتورسیکلت کنار شما را تشخیص داده و هشدار دهد.
7- رانندگی اقتصادی
 
این هشدار بسته به خودرو شما معنی متفاوتی دارد. در بعضی خودرو ها به این معنی است که سیستم اکونومی درگیر بوده و فعال است که یعنی سیستم تعلیق و شتاب دهنده در آرام ترین حالت خود قرار دارند.
 
در بعضی خودرو ها که از قابلیت غیر فعال سازی سیلندر ها وجود دارد، روشن شدن این چراغ به این معنی است نیمی از سیلندر های خودرو فعال نیستند و سوختی مصرف نمی کنند.
 
در بعضی دیگر نیز هنگامی که به آرامی رانندگی می کنید به شما اطلاع می دهد که حالت اکونومیکی دارید و اگر کار اضافه تری انجام دهید به شما هشدار می دهد که از این حالت خارج شده اید.
 
رنگ مجموعه پشت آمپر در برخی از خودروهای دیگر نشانگر وضعیت رانندگی ایست، بدین معنا که در هنگام رانندگی بر روی حالت اسپرت، کل مجموعه به رنگ قرمز در می آید و رنگ های سفید، آبی یا سبز نیز نشان دهنده شرایط نرمال یا دوست دار محیط زیست خواهد بود.
 
8- نشانگر نیروی کمکی فرمان الکتریکی
 
این هشدار ناشی از ایرادی در سیستم EPS (فرمان با کمک برقی) است و بدین معنی است که دمای مجموعه بالا رفته و یا عیب دیگری در آن بوجود آمده است.
 
این نوع موتور ها اکثرا کوچک بوده ولی در اثر خرابی هزینه زیادی را به بار می آورند.
 
این هشدار زمانی نمایان می شود که شما حداقل 30 حرکت برای پارک خودرو خود انجام دهید و یا فشار غیر معمولی بر روی فرمان وجود داشته باشد، در چنین شرایطی بهترین کار این است که صبر کنید تا موتور خنک شده و سپس به حرکت ادامه دهبد.
 
اگر بعد از سرد شدن خودرو، این هشدار خاموش نشد زمان آن است که به نمایندگی مراجعه کنید.
 
9- نشانگر سیستم پیش گرمکن
 
این سیستم بیشتر مربوط به خودروهای دیزلی می شود و به روشی برای گرم کردن سوخت قبل از استارت اولیه صبح گاهی اشاره دارد که در موتورهای بنزینی رایج نیست.
 
به هر حال مشکلات برقی می تواند منشا اصلی روشن شدن این چراغ چک در مجموعه نشانگر های پشت آمپر باشد و باید در اسرع وقت نسبت به بررسی و رفع عیب اقدام کنید.
 
10- چراغ چک موتور
 
مهمترین هشدار را برای آخرین مورد نگه داشته ایم. این هشدار گیج کننده و تا حدی دیوانه کننده است. در واقع می تواند هر میزان از خطا و ایراد که با تجهیزات الکترونیکی موتور به وجود آمده است را نمایش دهد که برخی مهم و برخی نیز مهم نیستند.
 
بیشتر اوقات هشدار مربوط به سنسور اکسیژن در اگزوز است که خودرو شما را از حرکت منع نمی کند. دیگر هشدار ها شامل سیستم احتراق سوخت، برق رسانی و شمع ها است که معمولا برای خودرو های دیزلی رخ می دهد.
 
هر حسگر دیگری که باعث می شود موتور خودرو شما در حالت ایده آل کار کند، در صورت بروز مشکل، نتیجه را با روشن کردن این چراغ چک بر روی مجموعه پشت آمپر نشان می دهد.
 
ممکن است فکر کنید که روشن شدن چراغ چک در بسیاری موراد مسئله مهمی نبوده و نیازی نیست به آن توجه کنید ولی توصیه ما این است که در اسرع وقت به نمایندگی مراجعه کنید.
 
چرا که ممکن است چنین اخطاری مربوط به مشکلات بزرگ موتور باشد و خسارت عظیمی را برایتان به بار بیاورد.
در آخر نیز باید تاکید کنیم که معمولا نمایندگی های خودرو های داخلی بجای آنکه مسئله را حل کنند صورت مسئله را از طریق حذف کُد خطا، پاک می کنند پس مراقب خودرو خود باشید و سعی کنید سر منشا مشکل را پیدا کنید.
 
 

علامت هایی که در روی کیلومتر شمار ماشین ظاهر میشوند

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

 

  • این چراغ مربوط به فعال بودن سیستم ۴X4 یا چهارچرخ محرک می‌باشد. همچنین اگر با خاموش بودن سیستم باز هم چراغ روشن باشد می‌تواند مشکل‌دار بودن سیستم چهارچرخ محرک باشد.

 

چراغ ABS. در برخی خودروها نشان فعال بودن سیستم ضد قفل ترمزها می‌باشد. اگر همچنان روشن بماند، به احتمال زیاد یک عیب در سیستم ABS وجود دارد. چراغ آن می‌تواند زرد، نارنجی و قرمز باشد.

این چراغ نشان از فعال بودن سیستم کروز کنترل انطباقی می‌باشد. اگر با غیرفعال کردنش چراغ همچنان روشن باشد، مشکلی در سیستم کروز کنترل انطباقی وجود دارد.

مربوط به تنظیم خودکار ارتفاع یا ارتفاع قابل تنظیم سیستم تعلیق است. این چراغ زمانی که سیستم در حال ارتفاع گرفتن یا پایین آمدن است چشمک میزند. اگر به‌طور مداوم چشمک بزند به معنی مشکل‌دار بودن سیستم تعلیق می‌باشد

علامت چراغ‌های خودکار تنظیم سطح و یا چراغ‌های فعال دارد. مربوط به میزان سطح چراغ‌های نوربالا است که به‌صورت خودکار خودش را تنظیم می‌کند. اگر این چراغ ثابت بماند به معنی اختلالی در سیستم می‌باشد

  • نشان‌دهنده روشن بودن چراغ‌های نورپایین می‌باشد. معمولاً رنگ آن سبز، زرد یا حتی قرمز است، اما هیچ‌وقت به رنگ آبی نیست، چون رنگ آبی مربوط به چراغ‌های نوربالا می‌باشد.

  • اشاره به فعال بودن چراغ‌های نوربالا دارد. این چراغ اخطار همیشه به رنگ آبی روشن در گیج قرارگرفته است. اگر این چراغ همیشه در حال درخشش باشد در حالی که نوربالا فعال نباشد، به احتمال زیاد نقضی در سیستم چراغ‌های خودرو وجود دارد.

این علامت نشان‌دهنده فعال بودن خودکار نوربالا جلو می‌باشد. در حالت نوربالای اتوماتیک بر اساس فضای اطراف، خودرو تصمیم می‌گیرد آن‌ها روشن باشند یا خاموش. شاید حتی این چراغ در روز نیز روشن باشد

  • زمانی که چراغ‌های مه شکن جلو فعال باشد روشن می‌شود. این چراغ با شکل خط‌های عمودی و خط‌های کمی رو به پایین چراغ اخطار مه شکن عقب فرق می‌کند.

  • این علامت به معنی روشن بودن چراغ‌های مه شکن عقب می‌باشد. چراغ مه شکن عقب معمولاً به خاطر دید کم شرایط آب‌وهوای مانند مه، باران و برف استفاده می‌شود تا خودروهایی که از عقب در حال نزدیک شدن هستند از فاصله خودشان با پشت خودرو شما مطلع شوند.

  • این چراغ اخطار مربوط به سیستم تعلیق‌های قابل تنظیم است. زمانی که سیستم تعلیق در حال تغییر ارتفاع یا قرار گرفتن بر روی حالت اسپرت است این چراغ روشن می‌شود. اگر به‌صورت مرتب این چراغ در حال درخشش باشد به معنی ایرادی در سیستم تعلیق می‌باشد.

  • این چراغ اخطار کیسه‌های هوا می‌باشد. در بیشتر خودروها وقتی خودرو استارت می‌خورد روشن می‌شود تا شما را از بدون مشکل بودنشان مطلع کند. ولی اگر این چراغ به‌طور مداوم روشن بماند به معنی مشکی در سیستم کیسه هوا خودرو می‌باشد و باید به‌زودی به مکانیک رجوع کنید.

  • این علامت در اصل مربوط به سیستم کمکی دقت راننده مرسدس بنز می‌باشد. خیلی از تولیدکنندگان سیستمی مشابه این طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که راننده پشت فرمان خواب‌آلود نباشد.

اگر این علامت روشن باشد به این معنی است که سیستم گیربکس اتوماتیک خودرو دارای نقصی می‌باشد. اگر دیدید این چراغ همچنان روشن است کار خوبی است که در اسرع وقت به مکانیکتان رجوع کنید.

  • از شکل آن می‌توانید تشخیص دهید که مربوط به باتری می‌باشد. معمولاً با باز بودن سوییچ خودروی‌تان این چراغ روشن می‌شود، وقتی چراغ روشن باشد این به آن معنی است که تمام تجهیزات جانبی خودرو از برق باتری دارند استفاده می‌کنند و اگر در حال روشن بودن خودرو همچنان روشن باشد به معنی نقص در سیستم برق‌رسانی یا مشکلی در باتری خودرو است.

  • این علامت معمولاً به معنی این است که یک یا بیشتر چراغ‌های ترمز خودرو ازکارافتاده اند. به احتمال زیاد یکی از لامپ‌های آن سوخته که می‌تواند به یک مشکل بزرگ‌تر تبدیل شود.

  • این چراغ مربوط به لنت ترمز خودرو می‌باشد. این نشان‌دهنده این است که لنت‌های ترمز خودروی‌تان معیوب، آسیب‌دیده و یا نیاز به جایگزین دارد. اگر این چراغ همچنان روشن مانده، خودرو را برای تعمیر حتماً پیش مکانیک ببرید.

مربوط به ایراد دار بودن یکی از چراغ بیرونی است، نه لزوماً چراغ‌های ترمز. چراغ‌های پارک کردن یا چراغ بخصوص، می‌تواند هر کدام باشد. شاید سوخته یا مشکل الکتریکی برای آن‌ها پیش آمده باشد.

  • نه، این چراغ به معنی گرم و آمده شدن باربکیو نیست! در اصل مربوط به از کار افتادن یا نیاز به جایگزین کردن مبدل کاتالیزوری است.

  •  این چراغ به معنی تعویض روغن نیست، بلکه به معنی کم بودن میزان روغن موتور می‌باشد که باید بلافاصله پر شود. اگر در حال چشمک زدن باشد به معنی پایین بودن و یا در سطوح بحرانی قرار دارد.

  • این علامت نشان دهنده کم بودن آب رادیاتور خودرو میباشد. معمولاً نشان دهنده وجود مشکلی در سیستم خنک کننده موتور خودرو است.

  • علامتی که در آن خودرو و یک کلاهک پمپ بنزین خودرو مشخص است، این چراغ هشدار به معنی نبود یا گم شدن کلاهک پمپ بنزین می‌باشد. کلاهک بنزین نیاز به قرار گیری سرجایش دارد تا بتواند استاندارد های آلایندگی را به درستی پاس کند.

 

دلیل لرزش موتور ماشین چیست و باید چه کار کنیم ؟

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

اگر در هنگام ایستادن ماشین متوجه شدید موتور اتومبیل شما لرزش و تکان های عجیب و غیر عادی دارد و یا زمانی که پدال گاز را فشار میدهید و اتومبیل شما دیر به فشار پدال گاز عکس العمل نشان میدهد باید سریعا اقداماتی برای حل این مشکل ایجاد شده در ماشینتان انجام دهید .

مواردی که باعٍث لرزش بیش از حد اتومبیل و تکان های موتور میشوند عبارتند از : کثیف بودن فیلتر خودرو شما ، وجود نقص در سیستم جرقه زنی در شمع های ماشین و در گاهی از موارد خراب بودن وایر شمع اتومبیل می تواند دلیل بروز این مشکلات در اتومبیل باشد .

گرم کردن اصولی خودرو در روزهای سرد

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

گرم کردن اصولی خودرو در روزهای سرد چگونه است و باسد چه کارهایی را انجام دهیم 

درجا کارکردن خودرو برای گرم شدن آن به موتور اسیب جدی می‌زند و موجب اتلاف سوخت می‌شود.

از طرف دیگر شتاب‌گیری با خودروی سرد نیز باعث ⁣استهلاک شدید موتور می‌شود.

 

بهترین حالت برای گرم‌کردن خودرو، حرکت‌کردن آرام پس از روشن کردن آن است.

 

نگهداری ماشین صفر و رعایت نکات فنی

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

نکات فنی که باید بعد از خرید خودروی صفر به آنها توجه کنیم

متاسفانه بسیاری از افراد بعد از خرید خودروی صفر توجه خاصی به موتور که قلب وسیله است نمی کنند و بیشتر وقت خود را  به ظاهر  یا داخل خودرو اختصاص میدهند به عنوان مثال بعد از اینکه خودروی خود را تحویل گرفتند مشغول خرید روکش و کفپوش یا تعویض رینگ و لاستیک  می شوند و یادشان میرود که باید به موتور خوردو هم توجهی کنند .

 

 

 

اولین چیزی که حتما  باید چک شود سطح و کیفیت روغن موتور می باشد . در اکثر موارد یا روغن موتور کم می باشد یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست و بیشتر افراد روغن موتور اولیه خودرو را بعد از طی مسافتی بالغ بر 1000کیلومتر تعویض میکنند که اغلب هم توسط خود افراد در نمایندگی ها توصیه می شود .خوب اینکار باعث ضرر های جبران ناپذیری به موتور خودرو می شود. تمامی قطعات متحرک درون موتور به دلیل نو بودن در حالت حداکثر اصطحکاک به سر میبرند و در صورت مرغوب نبودن روغن موتور یا کم بودن آن باعث خط افتادن بر روی یاتاقان ها یا بوش سیلندر و حتی احتمال از بین رفتن رینگ پیستون می شود

 

 

به دلیل اینکه نوع روغن موتوری که خودروسازهای درون ایران استفاده میکنند مشخص نیست ترجیحا" بعد از دریافت خودروی خود اقدام به تعویض روغن موتور و فیلتر آن کنید.

در جدول زیر نوع روغن موتوری که باید بسته به  دمای هوای محل زندگی خود انتخاب کنیم  به تصویر در آمده است.

 

 

همانطور که در جدول بالا مشخص است کسی که در جنوب ایران زندگی می کند و دمای هوا در فصل سرد به 3 درجه و فصل گرم به 60 درجه میرسد باید از روغن موتور 20w50 استفاده کند.

بعد از موتور خودرو باید به سراغ جعبه دنده (گیربکس) خودرو برویم . یکی از ارکان اصلی انتقال قدرت در هر سیستم مکانیکی، گیربکس یا جعبه دنده است که امکان انتقال قدرت خروجی سیستم را با نسبت‌های خاص فراهم می‌کند

 

 

 

گیربکس خودرو متشکل از تعداد زیادی چرخ دنده و بیرینگ میباشد و به دلیل اینکه در تماس مداوم با هم قرار دارند باید درون روغن غوطه ور باشند. روغن جعبه دنده یا واسکازین باید با جنس چرخ دنده های درون گیربکس سازگاری داشته باشد و مانع خورده شدن چرخ دنده ها شود. واسکازین نیز مانند ساير روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزايش عمر مفيد قطعات، كاهش درجه حرارت گيربكس، كاهش سر و صدا و در نهايت بهبود عملكرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوايي و کارکرد آن دارد. به این نکته توجه کنید که گیربکس خودروی صفر بر اثر ساییدگی اولیه میان چرخ دنده ها تولید خورده آهن میکند و حتما باید واسکازین گیربکس از هرگونه ناخالصی به دور باشد . وجود ساییدگی و یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌ها باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود.

 

 

 

در کل چک کردن و تعویض به موقع واسکازین از خشک شدن بیرینگ یا خرابی چرخ دنده ها جلوگیری می کند.

با اینکه تعویض روغن موتور و گیربکس هزینه چندانی در بر ندارد اما اکثرا افراد در این امر مهم کوتاهی می کنند . با نگهداری درست از خودروی خود تا چندین سال بدون مشکل استفاده کنید.

عیوب متداول خودرو

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
کسانی که خودروی شخصی را برای انجام سفرهای نوروزی انتخاب می‌کنند بهتر است با بعضی عیوب متداول خودرو در سفر آشنا شوند تا مشکلات خودرو موجب تلخ شدن اوقاتشان نشود.
بعضی از مشکلاتی که معمولاً رانندگان در سفر با خودروی شخصی مواجه می‌شوند به این ترتیب است:

کنترل سیستم سوخت رسانی
ابتدا لوله متصل به باک و بنزین را پیدا کرده و لوله را از طرف پمپ در بیاورید. سطح لوله را نسبت به سطح باک کمی پایین‌تر بگیرید. اگر مایع بنزین جاری شد باک بدون عیب است، اگر بنزین جاری نشد باک گرفته است. در صورت گرفتگی باک می‌توانید با فوت کردن به داخل لوله، گرفتگی را برطرف کنید. اگر عیب از باک نبود، لوله بنزین را که از پمپ بنزین به کاربراتور وصل شده، از جای خود (کاربراتور) در بیاورید سر لوله را به طرف خارج موتور بگیرید. تک استارت بزنید، اگر مایع بنزین بدون حباب جهید، پمپ سالم است، در غیر این صورت توری صافی بنزین گرفته است. با فوت کردن یا باد گرفتن، عیب برطرف می‌شود. در صورت بیرون آمدن مایع بدون حباب از لوله پمپ و روشن نشدن آن، عیب در کاربراتور است. با باز کردن هواکش و حرکت پیستون کاربراتور به طرف بالا، (در صورت داشتن گیر با روغن عیب را برطرف کنید) موتور روشن خواهد شد.

کنترل سیستم جرقه‌زنی
اولین کنترل و بررسی را از وایرها، دلکو و کویل شروع کنید. در ابتدا دقت کنید که وایرها از جای خود بیرون یا قطع نشده باشند. در دلکو را از جای خود جدا کرده و دقت کنید که ترک نداشته باشد. از کسی کمک بخواهید که به خودرو تک استارت بزند. در حالت فوق، چکش برق خواهد چرخید و جرقه آبی رنگی بین دهانه پلاتی دیده خواهد شد.

چگونه در تصادفات زنده بمانیم؟
تصادف اتومبیل بدون هیچ اخطار قبلی اتفاق می‌افتد، اما خیلی وقت‌ها حادثه چند لحظه قبل از وقوع اخطار می‌دهد و در همین لحظات است که عکس‌العمل صحیح می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

مه غلیظ
وقتی مه غلیظی اطراف تپه را می‌پوشاند، کاهش دید تا حد تقریبا صفر، قدرت جهت‌یابی شما را از بین می‌بد و در چنین شرایطی بیشتر مردم دچار ترس آنی شده و تصور می‌کنند که در دامی مهلک گرفتار آمده‌اند. به همین دلیل ممکن است رفتاری انجام دهد که احتمال بروز خطر را افزایش دهد. در حالی که اگر با خونسردی مانع از غلبه ترس شوید می‌توانید شرایط را بسنجید و متناسب با آن تصمیم بگیرید؛ مثلا پناهگاهی پیدا کنید و صبر کنید تا شرایط ادامه فعالیت برای نجات فراهم شود.

بریدن ترمز
اگر در حین رانندگی متوجه شدید که ترمز اتومبیل بریده است، دستپاچه نشوید و سعی کنید با عوض کردن دنده (معکوس) و با استفاده از ترمز دستی، سرعت اتومیبل را بگیرید. برای این کار ابتدا باید چند کار را انجام دهید؛ پای خود را از روی گاز بردارید، چراغ‌های چشمک‌زن (فلاشر) را روشن کنید، چند بار پدال ترمز را فشار دهید (ممکن است تماس ترمز برقرار شود)،‌ دنده معکوس بکشید و از ترمز دستی استفاده کنید، دقت کنید که ترمز دستی را به آرامی بکشید، طوری که مطمئن باشید نخواهد برید.
حالا در جستجوی راه‌هایی برای فرار باشید و مکان‌هایی را که می‌توانید از جاده خارج شوید، بررسی‌ کنید؛ جاهای صاف و نرم و یا پیچ‌هایی که در مقابل آن‌ها سینه‌کش ملایم یک تپه وجود دارد، مطلوب است.
اگر امکان کم کردن سرعت نیست- مثلا در سرازیری یک تپه- در این صورت اتومیبل را به دیواره‌ها و کناره‌های مسیر بسابید و سرعت را بگیرید. حتی از اتومبیل‌های جلویی هم می‌توانید برای نجات خود استفاده کنید. برای این کار، تا حدی که شرایط اجازه می‌دهد، اتومبیل خود را به آرامی به اتومبیل جلویی بزنید و با استفاده از چراغ‌های چشمک‌زن، نور بالا و بوق، به راننده جلویی بفهمانید که در شرایط اضطراری هستید.

ترکیدن لاستیک

به هنگام ترکیدن یا پنچرشدن ناگهانی لاستیک، با حفظ خونسردی خود، پایتان را از روی پدال گاز بردارید، از ترمز ناگهانی بپرهیزید، از بازی کردن با فرمان خودداری کنید و با دو دست محکم آن را نگه دارید. چنانچهلاستیک جلو سمت چپ ترکید، حتی‌المقدور خودرو را به سمت راست هدایت نمایید تا مانع از منحرف شدن به سمت چپ شود.

تصادف‌های اجباری
اگر تصادف اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، با آن کنار بیایید و سعی کنید طوری تصادف کنید که کمترین صدمه به دیگران و خودتان وارد آید. به طور کلی، سعی کنید از توقف ناگهانی و برخورد با هر چیز ممکن پرهیز کنید.برای برخورد کردن با چیزی به منظور توقف، یک حصار بهتر از یک دیوار است، یا تعدادی نهال و بوته نزدیک هم، به مراتب بر یک درخت قطور ارجحیت دارند. یک حصار از انبوه نهال و بوته، اتومبیل شما را متوقف خواهد کرد؛ اما برخورد با دیوار و درخت، توقفی مرگ‌بار به دنبال خواهد داشت.

بیرون پریدن از اتومبیل
در مواجهه با تصادف، سعی کنید از اتومبیل بیرون نپرید، مگر اینکه مطمئن باشید که برخوردی مرگ‌آور با صخره خواهید داشت یا از دره‌ای فرو خواهید افتاد که احتمال زنده‌ ماندن در آن صفر است. پس اگر تصمیم به پریدن گرفتید، ابتدا در را بگشایید، کمربند ایمنی را باز کنید، سعی کنید خود را- مثل یک توپ- گلوله کنید، سرتان را محکم به سینه بچسبانید، پاها و زانوها را جمع کنید، بعد تا حد امکان کمر را خم کنید، آنگاه با حرکتی غلطان از اتومبیل بیرون بپرید، به هنگام رسیدن به زمین هم سعی نکنید خود را نگاه دارید، بلکه به غلطیدن ادامه دهید.

کمک‌رسانی در تصادفات جاده‌ای
یکی از مشکلاتی که پس از تصادفات رانندگی به وجود می‌آید کمک ب مصدومان و انتقال سریع آن‌ها به مراکز درمانی است. در زمان وقوع تصادف وظیفه شرعی و انسانی حکم می‌کند که به نجات مصدومین بشتابیم، بنابر این در زمانی که امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و آنان را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال دهند.

توجه داشته باشید برای امدادرسانی به مصدومین حوادث رانندگی به این ترتیب عمل کنید:
* خونسردی خود را حفظ کنید
* در صورت نشت بنزین افراد را ا ز خودرو دور کنید و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نکنید.
* همیشه یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز در خودرو همراه داشته باشید.
* در صورت امکان سر باطری‌های خودرو را از باطری جدا کنید.
* در صورت آتش‌سوزی در داخل موتور به هیچ وجه در موتور خودرو را باز نکنید.
* در صورت آغشته‌شدن البسه به بنزین و روغن آب باطری خودرو، حتما آن‌ها را از تن خارج کنید.
* در صورت استفاده از خاموش کننده پس از پاشیدن ماده خاموش کننده به زیر موتور، با احتیاط لازم در موتور خودرو را باز و حریق را خاموش کنید.
* در صورت نداشتن خاموش کننده از خاک یا ماسه موجود در محل جهت خاموش کردن آتش استفاده کنید.

نحوه امدادرسانی به مصدومان در تصادفات
* مصدومان محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید، چرا که ممکن است آسیب‌دیدگی مصدوم افزایش یابد.
* مصدومانی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.
* را تنفسی حادثه‌دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شیء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.
*در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس‌ آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید، با دو انگشت خود سوراخ‌های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.
* با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید، در صورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.
* در صورت شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.
* در صورتی تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشکل تنفسی ندارند، کمک به مصدومین دارای خونریزی شدید در اولویت است.
* در صورت نبود تجهیزات کمک رسانی حتی‌المقدور از وسائل قابل دسترسی استفاده شود.
* در هنگام حمل مصدوم دقت کنید که ضایعات بیشتری به مصدوم وارد نکنید. حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی می‌شود.

خطاهای نابخشودنی در نگهداری و تعمیر خودرو و نکات فنی مهم

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
در نگهداری و مراقبت از خودروها، نکات مشترکی وجود دارند که سوای نوع و مدل خودرو باید رعایت شوند. اما رفتارهای اشتباهی که بعضاً در طی فرایند انجام می‌دهیم و کوتاهی‌هایی که در بر طرف کردن مشکلات خودرو مرتکب می‌شویم می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.


پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی- در زیر لیستی از ۱۰ موردی که می‌تواند خسارت‌های بزرگی به خودرو وارد کند، مشکلاتی در حین رانندگی به وجود بیاورد یا عمر مفید خودرو را کاهش دهد را به تفصیل بیان خواهیم نمود.


کابل‌های باتری
در اکثر خودروهای امروزی بستی فولادی در کنار قسمت سربی در باتری استفاده می‌شود. این دو فلز نامتجانس به مرور زمان خوردگی پیدا می‌کنند اما با سرویس خوب، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. اکثر اوقات هنگام تعمیر سر کابل‌های باتری از یک ترمینال برای رفع این مشکل استفاده می‌شود


اما این ترمینال را تنها باید به صورت موقت و در شرایط ضروری استفاده کنید زیرا این نوع ارتباط کابل با باتری، بازده کابل را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. بنابراین باتری هیچ‌گاه به طور کامل شارژ نمی‌شود و استارت درست کار نخواهد کرد، حتی مشکلات اساسی در برق خودروهایی که از این ترمینال‌ها استفاده می‌کنند نیز مشاهده شده است. بنابراین کابل‌های معیوب باتری را هر چه سریع‌تر تعویض کنید تا به مشکلات بعدی گرفتار نشوید.

واسکازین یا روغن جعبه دنده
این روغن نقشی اساسی در عملکرد خودرو دارد. برخی از شرکت‌های خودروساز زمانی را به طور پیشنهادی برای سرویس جعبه دنده در نظر می‌گیرند. اما بنا بر آمار ۸۵ درصد مشکلات مرتبط با جعبه دنده به واسکازین برمی‌گردد. این مجموعه که در کنار موتور خودرو قرارگرفته است یکی از گران‌بهاترین اجزای خودرو برای جایگزینی است. زمان تعویض روغن جعبه دنده به زمانی که راننده در بزرگراه‌ها می‌گذراند (۵۵درصد) در مقابل زمانی که در شهر به رانندگی می‌پردازد (۴۵درصد) بستگی دارد. البته بسته به نحوه رانندگی این زمان ممکن است زودتر فرا برسد


گرما و حرارت قاتل واسکازین است. این روغن در دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت عملکردی مناسب دارد و در دمای ۲۲۵ درجه فارنهایت می‌سوزد. اگر مشاهده کردید که این روغن سیاه و سوخته است مطمئن باشید که آسیب‌هایی به خودروی شما وارد شده است. هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر یا هنگامی‌که این روغن شروع به تیره شدن می‌کند باید آن را تعویض کنید.


شمع خودرو
پیشرفت‌هایی که در قسمت الکترونیکی و رایانه خودروها شده باعث شده توجه کمتری به شمع‌ها معطوف شود. مشکلی که در اینجا وجود دارد استفاده از شمع‌های فولادی با سر آلومینیومی‌است.


http://www.ayinnameh.ir


بار دیگر مجاورت این دو فلز می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. اما با سرویس منظم می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.


کنترل چراغ‌های هشدار مرتبط با عملکرد موتور خودرو

وقتی که این چراغ روشن شود بدان معنی است که کامپیوتر خودرو مشکلی را در سیستم سوخت رسانی یا دفع گازهای آلاینده شناسایی کرده است. البته روشن شدن یک چراغ می‌تواند به ۲۰۰ کد خطای متفاوت مرتبط باشد. حتی اگر موتور خودرو به خوبی کار ‌کند، مشکل به وجود آمده می‌تواند در دراز مدت خطرساز شود. به عنوان مثال بعضی از روشن بودن این چراغ در خودرویشان به مدت ۲سال می‌گویند

http://www.ayinnameh.ir



مدنظر قرار دهید که وقتی که این چراغ روشن باشد ممکن است کامپیوتر خودروی شما تست‌های بعدی بر روی خودرو را تا زمان تعمیر این مشکل به تعویق بیندازد. وقتی این چراغ روشن می‌شود، کد مربوطه ذخیره می‌شود. یک کد ذخیره شده تنها به قسمتی خاص که کامپیوتر با آن مشکل دارد اشاره می‌کند. به عنوان مثال وقتی که کد PO۴۷۱ توسط سیستم ذخیره می‌شود بدان معناست که سنسور O2 (اکسیژن ) با مشکلی مواجه شده است و سوخت کافی به موتور نمی‌رسد. این مشکل بدان معنا نیست که سنسور O2 معیوب است، بلکه بدان معناست که این سنسور به اندازه کافی جابجایی را در مقابل خود مشاهده نکرده است. این کد به متخصص می‌تواند نتایج زیادی را بدهد. به عنوان مثال بیان کند که این مشکل در صبحی سرد و هنگامی‌که موتور سرد بوده به وقوع پیوسته یا بیان کند که این مشکل وقتی موتور با حداکثر توان کار می‌کرده و بیش از حد گرم شده به وقوع پیوسته است. بنابراین تعمیرکار خودروی شما نگاهی به پمپ مخصوص بنزین می‌اندازد و در صورت وجود مشکل، آن‌را برطرف می‌کند.


سنسور اکسیژن (O2)
این سنسور، مهم‌ترین سنسور در خودروهای امروزی است.اما این سنسور هم مانند شمع‌های خودرو به مرور زمان فرسایش پیدا می‌کند.هر زمان که موتور خودرو شروع به کار می‌کند این سنسور شروع به فعالیت می‌کند تا از کامل بودن احتراق سوخت مطمئن شود و اگر عمل احتراق به خوبی انجام نگیرد، به کامپیوتر خودرو تغییرات مورد نیاز برای عمل احتراق بعدی را یادآور می‌شود. پس از مدتی، این سنسور تنبل شده و از کالیبره خارج می‌شود. اکثر سنسورهای خودروهای امروزی پس از طی ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر با مشکل مواجه می‌شوند.


http://www.ayinnameh.ir




این سنسور بر روی مصرف سوخت و کارایی خودرو تأثیر مستقیم داشته و کاتالیزور خودرو را محافظت می‌کند. تمیز نگه داشتن و اطمینان از عملکرد صحیح این سنسور بسیار مهم است تا کارایی و میزان مصرف سوخت به طور بهینه تنظیم شود. محافظت از مبدل‌های کاتالیزوری با توجه به قیمت بالای آن‌ها نیز بسیار مهم است. بهترین راه برای کنترل کارایی موتور، زیر نظر داشتن میزان مصرف سوخت است.


تعویض روغن به طور زمان‌بندی شده
داشتن مشغله‌های فراوان بعضاً باعث می‌شود فراموش کنیم روغن موتور را به موقع تعویض کنیم. برخی معتقدند پس از طی ۶۰۰۰ کیلومتر باید روغن را تعویض کنند اما برخی بالای ۸۵۰۰ کیلومتر را با هر بار تعویض روغن طی می‌کنند. برخی از شرکت‌های خودروسازی هم از مانیتوری برای نشان دادن وضعیت روغن موتور خودرو استفاده می‌کنند. این مانیتورها از الگوریتمی‌برای اندازه‌گیری عمر روغن استفاده می‌کنند. هرچند که این سیستم‌ها نمی‌توانند شرایط محیطی و کثیف بودن روغن را نیز مدنظر قرار دهند. اما مسئله اساسی تنها خود روغن موتور نیست بلکه فیلتر روغن را نیز باید تعویض کنید. اکثر فیلترهای روغن را با طی ۶۰۰۰ کیلومتر باید تعویض کنید. اگر به موقع روغن و یا فیلتر روغن را تعویض نکنید می‌تواند به طور مستقیم پیامدهای ناخوشایندی بر روی موتور خودروی شما داشته باشد.


روغن ترمز
روغن ترمز جذب کننده رطوبت است و بعضاً بعد از دو سال به وسیله آب اشباع می‌شود. این مشکل می‌تواند اثراتی مخرب بر روی سیستم ترمز داشته باشد و باعث خوردگی و زنگ زدن اجزای ترمز شود. روغن ترمز تمیز نه تنها عملکرد ترمز را بهبود می‌بخشد بلکه از سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) نیز برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. قسمت ABS ، گران‌ترین مؤلفه سیستم ترمز است و برای عملکرد ایمن ترمزها ضروری است.


فشار باد لاستیک‌ها
مهم‌ترین نکته در این قسمت آن است که تنها یک مقدار مشخص برای میزان فشار باد لاستیک خودروی شما وجود دارد که معمولاً توسط شرکت سازنده خودروی شما اعلام می‌شود. البته این فشار به ازای هر ۱۰ درجه تغییر در دمای محیط، به میزان ۱ پوند تغییر می‌یابد. تنظیم فشار باد لاستیک‌ها برای داشتن رانندگی امن و مصرف بهینه سوخت ضروری است. نیتروژن به تغییرات دمایی محیط آنچنان حساس نیست و استفاده از آن توصیه می‌شود. تنظیم صحیح فشار لاستیک‌ها می‌تواند تا ۳۵ درصد تأثیر مثبت بر عمر لاستیک خودروی شما داشته باشد.


تمیز کردن سیستم سوخت رسانی
کربن محصول احتراق در اکثر موتورهاست. به مرور زمان کربن تولیدی توسط موتور خودرو افزایش می‌یابد (دقیقاً مانند جرمی‌که بر روی دندان وجود دارد) و بر روی کارایی موتور، میزان مصرف سوخت و شرایط ایده‌آل خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. برای افزایش عمر موتور خودرو، مصرف بهینه و نهایتاً تجربه رانندگی بهتر توصیه می‌کنیم موتور و سیستم سوخت رسانی خودرو را کربن زدایی کنید.


سیستم تهویه مطبوع
مطمئناً همه ما از این سیستم برای یک بار هم که شده استفاده کرده‌ایم. برای حدود ۳ دهه تولیدکنندگان خودرو به اندازه‌گیری دقیق میزان فرئون مورد نیاز برای سیستم تهویه خودرو پرداخته‌اند. اما به محض اینکه این سیستم عملکرد مطلوبی ندارد همه می‌خواهند میزان این گاز را افزایش دهند. قبل از این کار مدنظر قرار دهید که مطمئناً نشتی در قسمتی از سیستم وجود دارد که باید به شناسایی و رفع آن بپردازید و بعد از آن سؤال اساسی این است که این میزان چقدر از حد مطلوب کمتر است؟ اما جواب دادن به این سؤال سخت است. بنابراین باید میزان فرئون موجود را تخلیه کنید و از نو، با میزان دقیق که برچسب گذاری شده مجدداً این سیستم را راه اندازی کنید. این تنها راه برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم و عدم آسیب به آن است. البته اگر میزان فرئون سیستم خیلی کم شده است ممکن است رابطه‌ای مستقیم بین این کاهش شدید و کم بودن روغن برقرار باشد.

نکات فنی خودرو و سوالات متداول

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
آشنا نبودن رانندگان با برخی از اصول رانندگی باعث خسارات سنگین جانی و مالی می شود. تلاش كنید درست برانید تا دچار مشكل نشوید.
به گزارش «پرشین خودرو»، هر چند به گفته كارشناسان سرعت غیرمجاز به عنوان مهم ترین عامل تصادفات در جاده های كشور نام برده می شود اما آشنایی با فنون رانندگی می تواند تا مقدار زیادی از تصادفات رانندگی بكاهد.
تعدادی از اشتباهات رانندگان كه بر اثر كم اطلاعی و یا بر حسب عادت انجام می شود و به صورت باورهای غلط در جامعه رایج شده است، به قرار زیر است:
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این كار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اكسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می كند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است كه باید طوری برنامه ریزی كنیم، قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را كم كرده و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
بالا كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن
زمانی كه می خواهید ترمز دستی را بالا بكشید دكمه آن را فشار دهید و سپس آن را بالا بكشید. دلیل این كار چیست ؟ این دكمه كار كلاچ ترمز دستی را انجام می دهد و كشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن كلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.
تعویض نكردن به موقع روغن گیربكس
افرادی هستند كه خودروشان 150 هزار كیلومتر یا بیشتر كار كرده و وقتی هم از آنها سوال می شود واسكازین را تا به حال تعویض كردی؟ می گویند مگر واسكازین هم نیاز به تعویض دارد!؟ در جواب باید گفت: بله واسكازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد، تعویض به موقع آن باعث روان كاركردن گیربكس، سلامت گیربكس و... می شود، كیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربكس اتومبیل و شرایط كاركرد آن دارد.
تعویض یكبار در میان فیلتر روغن
گاهی دیده شده كه افراد فیلتر روغن را یك بار در میان تعویض می كنند و اكثرا همین افراد از فیلتر های با كیفیت پایین استفاده می كنند. ابن كار باعث می شود فیلتر عمل تصفیه را به خوبی انجام ندهد و منجر به آسیب های جدی به موتور خودرو شود. بی شك اگر هربار با تعویض روغن، فیلتر عوض و فیلتر مناسب جایگزین آن شود متوجه خواهیم شد كه چقدر از هزینه تعمیر موتور و اتلاف وقت جلوگیری خواهد شد.
درجا گرم كردن ماشین به مدت طولانی
این كار نه تنها مفید نیست بلكه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد. درجا كاركردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و این گرما به موتور منتقل می گردد كه به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یك دقیقه ماشین درجا كاركند، سپس چند كیلومتر از مسافت را تا گرم شدن مطلوب ماشین با سرعت پایین حركت كنید.
پایین آوردن شیشه به جای استفاده كردن از كولر دراتوبان
به نوشته ایرنا، تجربه نشان داده است كه اگر یك خودرو در اتوبان كولرش روی درجه یك فن روشن باشد، مصرف سوختش از خودرویی كه شیشه راننده آن باز است، 40 درصد كمتر است.
خلاص نكردن دنده پشت چراغ قرمز و در ترافیك
این كار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه كلاچ و گیربكس می شود.
گرفتن ترمز و كلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو
این كار باعث می شود كه متراژ ترمز افزایش پیدا كند، زیرا زمانی كه كلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می شود و زمانی كه كلاچ و ترمز باهم فشار داده می شود، خود باعث دیرتر ایستادن خودرو می شود. بهترین كار این است كه ترمز را فشار داده و قبل از اینكه خودرو به لرزش بیفتد، كلاچ را بگیریم.
با سرعت پایین در لاین سرعت حركت كردن و بالعكس
بسیار دیده شده كه رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حركت می كنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های كناری حركت می كنند، هر دو این موارد باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری در خودرو می شوند.
ریختن آب لوله كشی داخل رادیاتور
این كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و موتور می شود و بسیار دیده شده كه حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر نیز شده است.
بهترین كار این است كه آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود، املاح آب كمتر خواهد شد. به این نكته توجه كنید كه پس از سرد شدن، رسوبات در كف ظرف، ته نشین خواهد شد، لذا از ریختن ته آب به داخل رادیاتور خودداری كنید. البته مایع های آماده هم در بازار موجود است كه از روش اول قابل اطمینان تر است.
ریختن آب لوله كشی داخل منبع شیشه شور
این كار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب می شود، برای تامین این آب هم می‌توان از روش های بالا استفاده و یا از مایع های آماده برای این منظور استفاده كرد.
سنگین كردن بیش از حد خودرو
پر كردن صندوق عقب با وسایلی كه به آن احتیاجی نیست، باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود، حدالامكان باید خودرو خود را سبك كنید.
نصب باربند در مواقعی كه به آن نیاز نداریم
باربند را فقط باید زمانی بست كه به آن احتیاج داریم، زیرا وجود باربند باعث افزایش مصرف سوخت، حداقل به میزان 10 درصد می شود.
نشاندن كودك روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار
این اقدام بسیار خطرناك است و در یك تصادف كوچك اگر ایربگ باز شود، كودك ضربه شدید خواهد دید. حتی احتمال خفگی وجود دارد، بنابر این بهتر است همیشه كودك روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.
استفاده از نور بالا در مه
در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را كمتر می كند. در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شكن دارد، باید آن را روشن كرد .
تكیه پا به كلاچ
بسیار دیده شده رانندگانی كه وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حركت می كنند، پای خود را روی كلاچ تكیه می دهند و كلاچ كورس كامل خلاصی را طی نمی كند. این كار باعث فشار آمدن به گیربكس نیز می شود.
جلو آوردن بیش از حد صندلی
خیلی از افراد فكر می كنند هرچه صندلی جلوتر باشد، تسلط راننده بیشتر است و به اصطلاح دست فرمان خوب می شود، اینطور نیست، صندلی باید طوری باشد كه راننده كاملا احساس راحتی كند.
گاز دادن قبل از خاموش كردن خودرو
این كار قبلا در خودرو های كاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد، اما در خودرو های انژكتوری این كار مضر است. زیرا زمانی كه شما گاز می دهید و سپس سویچ را می بندید، مقداری بنزین نسوخته باقی می ماند كه خود باعث خرابی سوزن انژكتور و بد كار كردن خودرو در هنگام استارت زدن دوباره می شود.
خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت
این كار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین می شود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود. زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باك وارد مسیر سوخت می شود و باعث اختلال در كار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژكتور می شود.
تابستان فصل مسافرت است و بسیاری از هموطنان نیز از خودروهای شخصی برای تردد استفاده می كنند. كارشناسان می گویند چنانچه شهروندان در كنار رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، به مسایل فنی خودرو و همچنین فنون رانندگی بیشتر آشنا شوند سفر خوش و بی خطری خواهند داشت.

14توصیه ساده در مورد نگهداری خودرو

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.

1. هر 20000 کیلومتر شمع خودرو تعویض گردد.

2. صافی بنزین و لنت ترمز هر 15000 کیلومتر تعویض شود.

3. تسمه تایم خودرو هر 60000 کیلومتر تعویض گردد.

4. تسمه تایم باید برند معتبر باشد.روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر تعویض شود.

5. از تمیز کردن فیلتر هوا جدا" خودداری فرمایید چون ذرات موجود در آن سرطان زا می باشد.

6. از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن نمودن خودرو خود داری کنید.

7. ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.

8. در هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید.

9. با روشن شدن چراغ استپ،خودرو را متوقف نموده با نمایندگی تماس بگیرید.

10. با روشن شدن چراغ انژکتور، خودرو را خاموش نموده وبسط باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید اگر چراغ خاموش نشد به نمایندگی مراجعه نمایید.

11. در اول صبح بعد از روشن نمودن خودرو نیازی به گرم کردن خودرو در حالت توقف نیست و در کمتر از یک دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده 1 و2 برانید.در حالت توقف مدت زیادی خودرو را روشن نگاه ندارید.

12. از روشن کردن کولر در حالت توقف خود داری نمایید.

13. هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نمی باشد.دستگاه عیب یاب فقط می تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد. و رفع عیب به عهده مکانیک می باشد.

14. توصیه می گردد اولین تعویض روغن در 2500 کیلومتر انجام شود 

ریست و آپدیت کردن ecu خودروی لوگان - تندر 90

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
سلام وخسته نباشید خدمت شما دوست عزیز
منظور شما اینه که بعد از 1000 تا اولیه این کار انجام بشه یا بعد 3000تا؟چون ماشین ما 1970تاکارکرده
دلیلشم اگه بگید ممنون میشم

یه سوال داشتم مصرف سوخت ما 8.1ه توی شهر با توجه با اینکه من بیشتر وقتا پر گاز میرونم ماشینو مصرف سوختش طبیعی است؟

جواب سوال این دوست عزیزمان را در ادامه مطلب می توانید مشاهده نمایید


همه رانندگان باید بدانند+ نکات فنی خودرو

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
  • همه رانندگان باید بدانند

  • سیاه شدن روغن به معنای عدم کیفیت آن و معیار تعویض روغن نیست

  • گریس روی قطب های باتری مانع سولفاته شدن سر کابل باتری نمی شود.

  • درجا کار کردن موتور خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست .خودرو را در حال حرکت گرم کنید.

  • از ساسات فقط برای روشن کردن خودرو در هوای سرد استفاده کنید.

  • ترموستات خودرو را هرگز باز نکنید

  • برای توقف بیش از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید.

  • سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی , مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد .

  • با افزایش سرعت , مصرف سوخت را به طور تصاعدی بالا می برد

  • در سرعت 125 کیلومتر مصرف سوخت تقریبا دو برابر می شود .اگر با 125 کیلومتر برانید دوبرابر وقتی که 80 می رانید هزنیه سوخت دارید .

  • برای روشن کردن خودرو از فشار دادن مستمر پدال گاز خودداری نمائید

  • در شروع باران لغزندگی سطح معابر چند برابر می شود

  • در برابر هر 10 کیلومتر سرعت در ساعت , در شب و تاریکی معادل 6 متر از عمق بینایی کاسته می شود.

  • در شب 16 کیلومتر کمتر از سرعت خود در روز حرکت کنید.

  • ضدیخ فقط برای زمستان و فصل سرما نیست چراکه ضدیخ دارای خاصیت ضدجوش و ضد خورندگی نیز هست .

  • وجود کپسول آتش نشانی با حجم مناسب در خودرو 100 درصد الزامی است.

  • اگر تایر خودرودر سرعت 80 کیلومت در ساعت 100 درصد کارکرد داشته باشد در سرعت 130 کیلومتر در ساعت 40 درصد سایش زودرس خواهد داشت.
  • 70 درصد تلفات جانی در تصادفات رانندگی در اثر ضربه مغزی رخ می دهد .با بستن کمربند از آن جلوگیری کنیم
  • .
  • خطرناک ترین زمان رانندگی در روز بین ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر و 6 تا 8 صبح است.در این زمان بدن انسان به طور طبیعی دچار کاهش انرژی می شود.

  • استفاده از کمربند ایمنی , صدمات وارده به ناحیه سر را در بزرگسالان بیش از 50 درصد و در کودکان تا 25 درصد کاهش می دهد.

  • هنگام روشن نمودن کولر حتما توقف نموده و در سربالایی ها طولانی و توقف زیاد کولر را خاموش کنید.

  • سوراخ کردن ف ی ل ت ر هوای نو هنگام تعویض سبب وارد شدن ذرات گرد و غبار به موتور شده و صدمات جبران ناپذیری دارد .

توربوشارژر و صدمه به آن در خودرو

دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

اغلب دیده شده که رانندگان به غلط هنگام خاموش کردن موتور ماشین الات با دادن گاز شدید انرا خاموش می کنند.این کار در عرض چند ثانیه منجر به صدمه جدی به توربو شارژرمی گردد.

زیرا با خاموش کردن ناگهانی دستگاه ؛توربو شارژر که دارای دور بسیار بالائی (بطور متوسط 100000 دور در دقیقه)نسیت به دور موتور(2000 تا حداکثر3200 دور در دقیقه)می باشد.ناگهان روغن آن که از موتور تغدیه می شود قطع شده و به علت دمای زیاد توربوشارژر؛ روغن خروجی آن که هنوزدر مجرای خروجی است تبدیل به روغن سوخته و یا ذغال کک coking شده و مجرای خروجی را می بندد. سپس با روشن شدن بعدی و مجدد موتور؛روغن ورودی که تحت فشار بوده راه خروج ندارد و به شافت توربوشارژر فشار وارد اورده و باعث لرزش شدید ان و انتقال ذغالهابه درون پوسته کمپرسور و شکستن پره آن و خراش پوسته می شود.

برای رفع این این مشکل بایستی رانندگان هنگام خاموش کردن دستگاه بگذارند موتور حداقل دو دقیقه به صورت دور ارام  IDLE ودر جاکار کرده و سپس انرا خاموش کنند.

بعد از گرم کردن موتور چه معایبی پیش می آید:

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 111 چهارشنبه 28 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
بعد از گرم کردن موتور چه معایبی پیش می آید:

۱-سوختن واشر سرسیلندر
۲-ترساندن سوپاپ(سوختن)
۳-چسباندن رینگ و پیستون
۴-سوختن پیستون(سوراخ شدن)
۵-زیاد شدن بخار موتور(آینه کردن داخل سیلندر و...)

رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ (قسمت اول)(آموزش عیب یابی خودرو)

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 159 چهارشنبه 28 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ (قسمت اول)(آموزش عیب یابی خودرو)

برخي از دلايل زياد استارت خوردن خودرو

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 159 چهارشنبه 28 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
اگر موتور، با استارت زیاد روشن شده و سپس، دود سفید از اگزوز خارج می شود و موتور لرزش دارد، احتمالاً علت آن ورود آب به فضای احتراق است که خرابی واشر سرسیلندر دلیل آن است. یکی دیگر از نشانه های آن ورود روغن به آب رادیاتور است.


اگر موتور پس از استارت زدن زیاد روشن شده و سپس دود سیاه از اگزوز خارج می شود، علت زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، دلیل آن می تواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد.
سایت آموزشی آیین نامه
 اگر موتور دیر روشن شده و سپس دود آبی از اگزوز خارج شود، علت نشتی روغن به محفظه احتراق است و دلیل آن خرابی کاسه نمد سوپاپها می باشد.

 اگر موتور دیر روشن شده و هیچ دودی از اگزوز خارج نمی شود، دلیل آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور، ضعیف بودن جرقه شمع، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپها و یا نامرغوب بودن سوخت باشد

لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 123 چهارشنبه 28 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

به علت خسته شدن و از فنریت افتادن توپی صفحه کلاچ نیروی وارد به صفحه کلاچ خنثی شده و در نتیجه هنگام حرکت اتومبیل دچار لرزش می شود

معیوب بودن فنرهای صفحه فشار دهنده دیسک هم همین عیب را دارد برای رفع این عیب باید صفحه کلاچ به طور کامل تعویض شود .

علل پائین بودن فشار روغن

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 191 سه شنبه 27 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
پائین بودن فشار روغن:

پایین بودن فشار روغن غالبا نشانه فرسودگی پمپ روغن یا یاتاقان هاست.

در این وضعیت به اندازه ای روغن از یاتاقانها میگذرد که پمپ روغن نمی تواند فشار لازم را تامین کند در نتیجه به یاتاقان های انتهایی کم روغن می رسد و ممکن است آنها بسوزد.علل دیگر پایین بودن فشار روغن عبارتند از ضعیف بودن فنر شیر فشارشکن و پارگی یا ترک خوردن لوله روغن و گرفتگی لوله یا فیلتر روغن و رقیق شدن روغن به علت گرمای بیش از حد در موتور خودرو.

‌ نکات فنی و کاربردی تعمیر خودرو:

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 117 سه شنبه 27 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
نکات فنی و کاربردی:

اگر شمع ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش میابد.
اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یک تنظیم ساده میزان کربن مونواکسید و هیدروکربنهای خروجی از اگزوز به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش میابد. با این کار هم در مصرف سوخت کاهش میابد و هم عملکرد موتور بهتر میشود.

علت صدای خرخر در حالت روشن بودن موتور، با گرفتن کلاچ

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 103 سه شنبه 27 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات

در حالت روشن بودن موتور، با گرفتن کلاچ، صدایی به موتور اضافه می شود (صدایی شبیه "خرخر" یا لرزش زیر پدال کلاچ).

شایع ترین علل بروز آن:

احتمالا بلبرینگ کلاچ اشکال دارد و پس از مدتی دنده ها براحتی جا نخواهند رفت.

بهتر است این عیب زودتر رفع شود، تا هزینه تعمیرات بیشتری را به راننده تحمیل نشود.

اگر خودرو در سرعت های مختلف ریپ زد چکار کنیم؟

سایت آموزشی آیین نامه بازدید : 105 سه شنبه 27 مهر 1395 محبوب کن - فیس نما نظرات ()
دانلود نمونه سوالات تستی و تشریحی آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جزوات
اگر خودرو در سرعت های مختلف ریپ زد چکار کنیم؟
تبلیغات
درباره ما
دانلود رایگان نمونه سوالات آیین نامه 96،نمونه سوالات آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی،نمونه سوالات فنی آیین نامه,دانلود نمونه سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی+جواب+pdf,دانلود سوالات اصلی آیین نامه،نمونه سوالات اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی با جواب،دانلود رایگان سوالات آیین نامه بهمراه نمونه سوالات فنی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی آزمون اصلی.با دانلود نمونه سوالات آزمون های اصلی آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی سال 96 و پکیج نمونه سوالات اصلی آزمون فنی آیین نامه به راحتی گواهینامه رانندگی دریافت کنید.سخت ترین سوالات آزمون آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی را براحتی پاسخ دهید
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 495
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 15
  • آی پی امروز : 253
  • آی پی دیروز : 1152
  • گوگل امروز : 26
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 13,558
  • بازدید ماه : 176,633
  • بازدید سال : 505,261
  • بازدید کلی : 3,475,379