بایگانی دسته: پارک دوبل خودرو

آموزش چگونه خودرو را پارک کنیم؟

یکی از مشکل ترین بخش آموزش عملی رانندگی و امتحان عملی شهری برای هنرجویان پارک خودرو است

🔸وقتی به پارک کردن مسلط باشید، معمولاً انجامش کار ساده‌ای است ولی در جاهای تنگ و باریک یا وقتی که تجربه کمی در رانندگی دارید، دانستن چند فوت و فن خالی از لطف نیست.
🔸 در این تصویر، دستورالعمل هایی گام به گام برای ایست به صورت موازی در کنار خودرو پارک شده، دنده عقب رفتن و پارک دوبل ارائه شده است.

اگر هنگام پارک دوبل به کمک بیشتری احتیاج دارید، باید به فکر نصب حسگرهای پارک روی ماشین‌تان باشید.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگ بر روی آن کلیک کنید

آموزش تصویری و گام به گام پارک دوبل

پارک دوبل یکی از مشکل ترین بخش های امتحان اصلی و عملی رانندگی یا همان آزمون تو شهری با افسر است که اکثر کاربران سایت آیین نامه درمورد ان سوال می نمایند

در این مطلب از سایت آیین نامه آموزش گام به گام پارک دوبل را بصورت تصویری برای شما دوستان قرار داده ایم که امیدواریم مفید واقع شود

منتظر نظرات شما دوستان هستیم

اگر بین خودروهای پارک شده فضایی به طول ماشین + دو متر باشد می‌توان آنجا پارک دوبل انجام داد.
👮 اهمیت پارک دوبل در آزمون به دلیل تسلط کامل روی
✔️ کلاچ و
✔️ ابعاد خودرو
می‌باشد.

راهنما بالا
پارک ۵۰ سانت کنار خودرو
آینه کنار آینه یا کمی جلوتر بایستیم.
راهنما همچنان بالا
دنده عقب
حرکت به صورت لاک‌پشتی

هنگامی که انتهای ماشین پارک شده را در شیشه مثلثی (لچکی) دیدیم فرمان را با دو دست به سمت راست قفل می‌کنیم.
آنگاه یک نگاه به خیابان (مراقب سر ماشین که به سمت خیابان منحرف می‌شود) می‌اندازیم.

حالا چه مقدار به عقب بیاییم و توقف ۲ ثانیه‌ای کنیم؟
۱- خودرو نسبت به ماشین پارک شده یا خیابان زاویه ۴۵ درجه شد.
۲- چراغ راهنمای سمت چپ خودروی پارک شده در راستای دستگیره‌ی در نمایان شود.

۱- سپس شروع به حرکت، فرمان را به سمت چپ قفل می‌کنیم.
۲- هنگامی که ماشین صاف شد توقف میکنیم.
۳- سپس دنده ۱
فرمان به راست
به سمت جلو آرام حرکت می‌‌کنیم.
البته افسر آزمون نیاز به انجام مورد آخر نمی‌داند.

⚡️قابل توجه هنرجویان :
اگر هنگام خروج از پارک، توقف نکنند و سر را به عقب برنگردانند، حتما در آزمون شهر مردود خواهند شد.

 

چگونه خیلی راحت و صحیح پارک دوبل کنیم؟آموزش پارک دوبل خودرو

یکی از مشکل ترین بخش های امتحان عملی رانندگی پارک دوبل است.به خصوص برای خانم ها این کلیشه وجود دارد که زن ها نمی توانند پارک دوبل درست و صحیح را انجام دهند اما باید بدانید این کلیشه ها دشمن اعتماد به نفس شما هستند

بسیاری از مردان هم نمی توانند پارک دوبل خودرو را به درستی انجام دهند

در این مطلب از سایت بلاگ.دریکساز پارک دوبل صحیح و آسان را به شما می آموزیم

به پارک کردن خودرو با دنده عقب میان دو خودرو پارک دوبل گفته می‌شود.

هنگام حرکت روبه جلو چنانچه بخواهیم میان دو خودرو که در کنار جدول خیابان پارک نماییم بایستی فضای خالی میان دو خودرو بیش ۲ برابر طول خودرو ۸ متر باشد و اگر کمتر از این اندازه باشد پارک کردن به صورت رو به جلو دشوار خواهد بود و بایستی از روش پارک دوبل استفاده کرد.

چنانچه فاصله میان دو خودرو  از ۵/۶ کمتر باشد ، دیگر به روش پارک دوبل نیز نمی‌توان خودرو را پارک کرد.

جاهایی که نباید پارک دوبل انجام داد

۱-در بزرگراه‌ها (به دلیل سرعت زیاد خودروهای عبوری در لاین حرکت).

۲-در حریم تقاطع‌ها (۱۵ متر مانده و پس از آن‌ها).

۳-در مکان‌هایی که تابلو پارک ممنوع و توقف ممنوع نصب شده است.

۴-در ایستگاه‌های اتوبوس ، تاکسی و … نباید پارک کرده چه برسد به پارک دوبل

۵-در روبروی پل ورودی پارکینگ منازل و ورودی کوچه و خیابان.

۶-در حریم قانونی تابلوهای راهنمایی و رانندگی نباید از پارک دوبل استفاده کنیم (پارک کردن در این مکان‌ها باعث کاهش دید کافی رانندگان وسایل نقلیه عبوری نسبت به تابلوهای یاد شده می‌گردد.) و دیگر مواردی که برابر قانون و  مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

کنترل کلاج (حرکت لاک‌پشتی) در پارک دوبل

برای اجرای درست پارک دوبل آموختن حرکت لاک‌پشتی به صورت کامل ضروری می‌باشد و بایستی مهارت بالایی در حرکت دادن خودرو به صورت سانتی‌متری با کنترل کلاج خودرو داشت و در صورت تسلط نداشتن بر روی کلاج حرکت خودرو با سرعت و شتاب زیادی همراه شده و انجام پارک دوبل سخت و  دشوار می‌گردد.

راننده‌ای که بتواند پارک دوبل را باکنترل کامل روی کلاج به صورت درست انجام دهد، در راه‌بندان‌ها نیز با کنترل بر روی کلاج می‌تواند به صورت ایست و حرکت‌های پی در پی خودرو را به راحتی به  حرکت در آورد.

کنترل فرمان در پارک دوبل

راننده‌ای که از درک فرمان در دنده عقب برخوردار نباشد نمی‌تواند جهت چرخش فرمان را تشخیص دهد و بنابراین نمی‌تواند پارک دوبل را بدرستی انجام دهد و میبایست بیشترین تسلط را روی فرمان داشته باشد.

اهمیت پارک دوبل در آزمون رانندگی

یکی از دلایل انتخاب پارک دوبل برای آزمون رانندگی سنجش کنترل کامل کلاج می‌باشد زیرا راننده‌ای که در انجام پارک دوبل روی کلاج خودرو مسلط باشد در راه‌بندا‌ن های بسیار سنگین که ناچار است قدم به قدم مرتب ایست و حرکت کند نیز از کلاج خوبی برخوردار خواهد بود.

اهمیت درک گاز ترمز و هماهنگی با چشم و دست در پارک دوبل

در پارک دوبل راننده بایستی تسلط کاملی روی گاز و ترمز خودرو داشته باشد و هماهنگی لازم بین چشم راننده و فرمان که به عهده دست می‌باشد برقرار گردد و به بالاترین مهارت خود رسیده باشد تا بتواند پارک دوبل را به راحتی انجام دهد.

آموزش پارک دوبل خودرو-پارک دوبل اتومبیل

بنابراین پارک دوبل نه تنها یک تکنیک برتر است بلکه اوج هماهنگی کامل میان کار چشم ، دست و پای راننده می‌باشد و این راه می‌توان به بودن چنین هماهنگی در اندام‌های بدن یک راننده  پی‌برد.

چگونگی انجام پارک دوبل (قسمت اول)

۱-برای انجام پارک دوبل بایستی از فاصله ۳۰ متری راهنمای سمت راست را زده و با پوشش دادن نقاط کور آینه پس از اطمینان از نبود خطر سرعت خودرو را کم کرده و از فاصله  دور در امتداد  خودرو مورد نظر قرار گرفته و به فاصله عرضی یک دست به اندازه ۵۰ سانتی‌متر کنار خودرو یاد شده به اندازه یک درب موتور جلوتر از آن ایست انجام می‌گردد، به گونه‌ایی که خودرو صاف ایستاده باشد و پس از صاف بودن خودرو بایستی فرمان خودرو نیز صاف باشد تا در هنگام حرکت به عقب خودرو صاف حرکت کند.

چنانچه فاصله خودرو پارک شده با جدول کم و چسبیده باشد فاصله ایستادن با خودروی کناری هنگام پارک دوبل به اندازه ۷۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

قسمت دوم در پارک دوبل (فرمان اول)

پس از اطمینان از روشن بودن راهنمای سمت راست و دقت لازم و مراقبت از ترافیک رو به عقب به صورت لاک‌پشتی حرکت می‌گردد.

بهترین زمان برای چرخاندن فرمان به سمت پارک یا راست که به آن فرمان اول گفته می‎‌شود زمانی است که پس از دیده شدن انتهای خودرویی که قرار است پشت سر آن پارک گردد را در وسط شیشه ۳ گوش عقب (شیشه لچکی) ببینیم بنابراین فرمان اول در همین زمان ضمن حرکت لاک‌پشتی رو به عقب کامل به سمت راست چرخانده می‌شود.

قسمت سوم در پارک دوبل (فرمان دوم)

برای انجام فرمان دوم در پارک دوبل بسته به تسلط راننده به فرمان خودرو چندین روش وجود دارد.

روش شماره یک برای شروع فرمان دوم

کسانی که از دست فرمان کندی برخوردار هستند پس از اینکه انتهای خودروی کناری (سرگلگیر سمت چپ یا چراغ راهنمای سمت چپ) را در داخل شیشه لچکی جلو دیدند آنگاه ایست وسط را انجام می‌دهند و سپس به صورت لاک‌پشتی حرکت کرده و همه فرمان را به سمت چپ چرخانده به گونه‌‌ای که پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ‌ راهنمای عقب در سمت چپ خودروی کناری برسد فرمان دوم بایستی به سمت چپ تمام شده باشد و سپس به صورت لاک‌پشتی جلوی خودرو به داخل پارک هدایت می‌گردد.

روش شماره دو برای شروع فرمان دوم

این روش پارک دوبل برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برای چرخاندن برخوردار هستن و هنگامی است که انتهای خودروی کناری از روبروی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) دیده شد در این فرمان ایست وسط انجام داده می‌شود و سپس به صورت لاک‌پشتی رو به عقب حرکت کرده و همه فرمان به سمت چپ چرخانده می‌شود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب سمت چپ خودروی کناری برسد بایستی فرمان دوم در سمت چپ به آخر رسیده باشد و با حرکت لاک‌پشتی جلوی خودرو وارد پارک می‌گردد و وقتی خودرو صاف شد ایست می‌گردد.

روش شماره سه برای شروع فرمان دوم

 در این روش بایستی کمی زودتر از اینکه راهنمای اتومبیل کناری از روبروی دستگیره ثابت در جلوی در سمت راست دیده می‌شود ایست وسط انجام می‌گردد و چرخش فرمان دوم شروع می‌شود. برای کسانی است که از مهارت بالایی در کنترل کلاج خودرو و سرعت عمل زیادی در چرخاندن فرمان برخوردار هستند.

زمانی چرخش فرمان دوم شروع می‌گردد که راهنمای سمت چپ عقب خودروی کناری پس از ستون وسط سمت راست خودرو در شیشه بزرگ در جلو دیده شود و فرمان دوم پس از به حرکت در آوردن خودرو به صورت لاک‌پشتی به سمت چپ چرخانده می‌شود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به راهنمای عقب خودروی کناری برسد فرمان دوم به طور کامل به سمت چپ چرخیده باشد.

چکیده سه روش شروع چرخاندن فرمان دوم

۱-روش پارک دوبل با لچکی جلو برای کسانی است که  از دست فرمان بسیار کند برخوردار هستند.

۲-روش پارک دوبل دستگیره ثابت برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برخوردار هستند.

۳-روش پارک دوبل پس از ستون وسط برای کسانی است که دست فرمان آنها و همچنین کنترل کلاج دآنهال بسیار عالی می‌باشد و از مهارت بسیار بالایی برخوردار هستند.

پس از انجام پارک دوبل و اطمینان از صاف بودن خودرو در درون پارک دنده خلاص شده و ترمز دستی کشیده می‌شود.

چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم در پارک دوبل

برای بیرون آوردن خودرو از حالت پارک دوبل به صورت رو به جلو ابتدا راهنمای سمت چپ روشن می‌گردد و پس از دیدن آینه سمت چپ و آینه وسط و پوشش دادن نقاط کور آینه سمت چپ خودرو به صورت ۳۰ درجه کج می‌گردد. (سرگلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی برسد) که به آن ایست خروج از پارک گفته می‌شود.

سپس سر راننده به سمت چپ برگردانده می‌شود و رو به عقب نگاه می‌کنند و با پوشش دادن نقاط کور آینه و رعایت حق تقدم به صورت لاک‌پشتی حرکت انجام می‌گردد و پس از اینکه خودرو در لاین جدید قرار گرفت فرمان خودرو صاف می‌گردد.

آموزش تصویری پارک دوبل خودرو،چگونه پارک دوبل درست و صحیح انجام دهیم؟

چگونگی  حرکت با دنده عقب پس از انجام پارک دوبل

۱-راهنمای سمت راست روشن می‌گردد و پس از اطمینان از خالی بودن پشت خودرو انتفال ترمز از دستی به پایی انجام می‌گردد. پس از دنده گذاری به عقب و اطمینان از نبود خطر با حرکت لاک‌پشتی در دنده عقب به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر با سرعت عمل خوب فرمان خودرو ۲ – ۵/۱ دور به سمت راست (به سمت جدول) چرخانده شده ایست می‌گردد.

۲-کمربند کشیده می‌شود و تند به عقب چرخیده می‌شود دست چپ مرکز فرمان (ساعت ۱۲) را گرفته و دست راست در پشت صندلی شاگرد را می‌گیرد و باسرعت قدم انسانی حرکت به عقب با دقت انجام می‌گردد و تا زمانی که ایست کامل انجام نگردیده سر به جلو برگردانده نمی‌شود.