نکات مهم برای قبولی در آزمون شهری امتحان سرهنگ

اخبار هنرمندان,رانندگی

پس از قبولی در آزمون مقدماتی آیین نامه و آزمون اصلی آیین نامه نوبت به امتحان عملی رانندگی یا همان آزمون شهری_آزمون سرهنگ-می رسد که بعد از هفت خوان آیین نامه برای خودش هفت خوانی است

در این مطلب با شما همراهان سایت آیین نامه هستیم و به بیان مهم ترین نکاتی می پردازیم که برای آزمون عملی رانندگی حائز اهمیت زیادی است

حتما توجه کنید که برخی از آموزشگاه ها، بدترین ماشین از لحاظ کلاج و ترمز را برای امتحان شهری سرهنگ انتخاب می کنند تا هنرآموز ها رد شوند و مجبور باشند به کرات، کلاس تمرینی بردارند. همین دسته از آموزشگاه ها، معمولا بهترین ماشین ها از نظر دنده، پدال ها و … را برای تمرینات شهری می گذارند. لذا مراقب باشید تا در اتومبیل امتحان شهری سرهنگ با هر اتفاق عجیبی مواجه شوید!!!

مواردی که می بایست قبل از امتحان سرهنگ به خوبی مسلط باشید:
1. تنظیم صندلی (جلو و عقب بردن).
2. تمرین حرکت آهسته برای پارک کردن در کنار خیابان، دور زدن، دنده عقب.
3. تمرین حرکت با دنده 1 و دنده R با حداقل سرعت ممکن و همراه با فشار گاز برای جلوگیری از خاموش شدن اتومبیل.
4. تمرین زیاد برای پرهیز و جلوگیری از خاموش شدن اتومبیل برای شروع حرکت و دنده عقب (تسلط کامل بر کلاج)
5.

موارد امتحانی سرهنگ:
1. رعایت کامل نکات قانونی و احتیاطی (مثل پارک نکردن جلوی پل و سطل آشغال و راهنما زدن و بستن کمربند ایمنی و …)
2. دور زدن یک فرمانه (برای دور یک فرمانه حتما باید سرعت تان کم باشد) و دور 2 فرمانه(در این دور فقط باید یکبار دنده عقب آمده و مجدد به سمت جلو حرکت کنید. لذا سرعت را بسیار کم و چرخش فرمان را زیاد کنید).
3. تغییر دنده از یک به دو در حرکت.
4. توقف در کنار خیابان.
5. پارک دوبل.
6. دنده عقب (معمولا پس از پارک دوبل می گویند که مسافتی را دنده عقب بروید).
7. نحوه روشن کردن صحیح اتومبیل و بررسی صحت ترمز پایی قبل از روشن کردن ماشین. همچنین تنظیم آینه ها و موارد مشابه دیگر.
8. نحوه سوار و پیاده شدن شما از ماشین و رعایت نکات ایمنی.
9. سرعت عمل مناسب در کیفیت رانندگی.

قبل از حرکت موارد زیر را -حتما- تنظیم کنید:
1. تنظیم صندلی (برخی از دختران، به دلیل قد کوتاهشان، صندلی را تغییر می دهند که اگر شما آن را مطابق عادت تان تنظیم نکنید نمی توانید به خوبی تسلط بر کلاج و تعویض دنده داشته باشید).
2. قبل از اینکه حرکت کنید برای 30 ثانیه، پدال را تست کنید و مرتب پایتان را روی کلاح بالا و پایین بیاورید تا بر کلاج تسلط پیدا کنید. معمولا اگر به سرهنگ بگویید او به شما اجازه این کار را خواهد داد. (قانونا شما حق دارید 3 دقیقه، پیش از حرکت با پدال های ماشین سرهنگ تمرین کنید)
3. قبل از اینکه حرکت کنید دنده ها -علی الخصوص دنده عقب که در برخی از ماشین ها خیلی سخت جا می رود- را نیز تست کنید. چون برخی دنده ها سفت جا می رود و یا زاویه دسته دنده ممکن است آنطور نباشد که شما عادت کرده اید و به همین خاطر ممکن است دنده را اشتباه جا بزنید.
4. قبل از حرکت سوئیچ اتومبیل و نحوه روشن شدن آن را تست کنید. بعضی از سوئیچ ها با یک حرکت، به نرمی می چرخند و ماشین سریع روشن می شود. برخی سفت تر هستند و با صدای بیشتری روشن می شوند. لذا اگر بر سوئیچ مسلط نباشید ممکن است در هنگام خاموش شدن ماشین، هول شوید و چند بار سوئیچ را بچرخانید دریغ از اینکه در همان بار اول، ماشین تان روشن شده است. (ضمنا فراموش نکنید هر وقت ماشین خاموش کرد دنده را خلاص کنید و سپس سوئیچ را بچرخانید).
5.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
موارد حائز اهمیتی که در «برگ آزمایش عملی رانندگی(پیوست 8)» ذکر شده است:
در امتحان شهری، امتحان گیرنده (سرهنگ)، خطاهای شما را در برگه ای مشخص می کند که موارد متعددی درباره کیفیت امتحان متقاضی گواهینامه در آن ذکر شده است. در زیر، تمام موارد مشخص شده در این برگه بیان گردیده است:
الف) اشتباهات خطرناک رانندگی:
1- هر نوع عملی که از جانب متقاضی باعث مداخله آزمون گیرنده شود.
2- هر نوع برخورد اتومبیل با اشیاء و وسایل نقلیه دیگر.
3- نادیده گرفتن علائم راهنمایی و رانندگی.
4- عدم تسلط به اعصاب و نداشتن عکس العمل مناسب در هنگام آزمون.
* * * * *
ب) رعایت احتیاط لازم پیش از روشن کردن موتور:
1- حرکت به سمت اتومبیل و نحوه باز کردن درب
2- کنترل ترمزها
3- تنظیم صندلی و آینه – بستن کمربند ایمنی 0.5 + 0.5
* * * * *
ج) نحوه شروع به حرکت:
1- روشن کردن اتومبیل
2- استفاده به موقع از چراغ راهنما
3- آزاد کردن ترمز دستی
4- تسلط به (کلاچ، گاز و فرمان) 0.5 + 0.5
5- خروج از پارک و رعایت حق تقدم
* * * * *
د) تسلط به رانندگی در حرکت:
1- جایگیری درست در راه، ترمز کردن به موقع و صحیح
2- سرعت مناسب با شرایط ترافیک
3- استفاده موثر از آینه ها
4- علامت دادن در مواقع لزوم
5- هوشیاری و عکس العمل نسبت به اعمال سایر رانندگان
6- سبقت و روبرو شدن و عبور از سایر وسائل نقلیه
7- عملکرد صحیح در محل تقاطع ها (حق تقدم و گردش صحیح) 0.5 + 0.5
8- عملکرد مناسب در محل عبور عابر پیاده
9- رعایت فاصله طولی و عرضی مناسب
10- حرکت با دنده عقب با دقت، مراقبت و کنترل کامل
11- پارک اتومبیل های پارک شده با فاصله مناسب
12- دور زدن با دو فرمان
* * * * *
توضیحات)
1- در قسمت اشتباهات خطرناک هرگونه اشتباهی منجر به مردودی خواهد شد.
2- حداکثر زمان انجام آزمایش عملی شهر 15 دقیقه می باشد. (3 دقیقه اول برای آشنایی هنرآموز به کلاج و ترمز اتومبیل بدون احتساب امتیاز در نظر گرفته می شود).
3- حداقل نمره قبولی از 20 نمره 17 می باشد.
4- آزمون گیرنده مکلف است به هنگام آزمایش نسبت به تسلیم مرحله مرحله فرم اقدام نماید.
5- آزمون گیرنده مکلف است از تمام موارد فوق آزمایش به عمل آورد.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

نکات:
1. در امتحان شهری، اصلا سرعتی عمل نکنید. اصلا! کاملا آهسته و هر چه سرهنگ گفت انجام دهید و اگر سوال داشتید بپرسید (مثلا برای پارک کردن جلوی درب منازل و پل ها بپرسید و سپس پارک کنید)
2. برای پارک کردن در کنار خیابان یا اتومبیل دیگر باید سرعت را سریع کاهش دهید.
3. در سر چهار راه ها بایستید. قبل از رسیدن به عابر بایستید. هیچ کاری نکنید که سرهنگ مجبور شود از ترمز استفاده کند. چون در این صورت رد می شوید :دی.
4. اگر ماشین خاموش کرد هول نشوید! ابتدا دنده را بر روی دنده خلاص قرار دهید و سپس کلید را بچرخانید. پس از آن دنده را از خلاص به دنده یک یا دنده عقب (برای عقبی آمدن) تغییر دهید.
5. در امتحان سرهنگ، هیچگاه سرعتی و شتابزده رانندگی نکنید. تا آنجا که می توانید آرام رانندگی کنید مگر آنکه خودش تاکید کند که دنده عوض کنید و گاز بدهید.
6. در حال رانندگی در خلال امتحان سرهنگ، همیشه از سمت راست لاین مخصوص خود رانندگی کنید تا هر وقت سرهنگ خواست پارک کنید به آسانی بتوانید به طور صحیح و صاف (با جدول و اتومبیل کناری) اتومبیل را متوقف کنید. در غیر اینصورت کارتان سخت خواهد شد.
7. در کنار آرام رانندگی کردن، سرعت عمل نیز مهم است. اگر همه مقررات رانندگی را رعایت کنید و حتی هیچ عیبی هم در پارک کردن و دور دو فرمانه نداشته باشید ولی «کنـــــد» باشید، بنا به احتمال فراوان رد خواهید شد.
8. حواستان باشد که سرهنگ ها به شدت نکته بین و بی گذشت(کینه ای) هستند. هرگونه ضعف و اشتباه شما در ذهن آنها می ماند تا شما را به دلیل آن رد کنند. مثلا مراقب باشید بیخودی زیاد گاز ندهید (مثل زمانی که پایتان روی کلاج است). یا مراقب باشید هنگام خروج از پارک یا حرکت پس از توقف، ماشینتان عقب نرود. همه سرهنگ ها به کوچک ترین عیب شما در خلال رانندگی حساس هستند و آن را بهانه ای برای مردود شدن می کنند. لذا تمرین تان را زیاد کنید و اگر می توانید با ماشینی به غیر از ماشین آموزشگاه، تمرین کنید تا حرفه ای شوید.
9. پس از اینکه از امتحان عملی فارغ شدید، برگه نتیجه آزمون (پیوست 8 = برگ آزمایش عملی رانندگی) را از سرهنگ بگیرید و اگر فکر می کنید که خیلی خوب رانندگی کرده اید و مستحق رد شدن نیستید، کاملا محترمانه از سرهنگ بپرسید که علت رد شدن شما چه بوده است؟ چون اگر شما بتوانید از 20 نمره آزمون، 17 بگیرید قبول هستید و برخی از سرهنگ ها برای اینکه شما را بیاندازند در کنار یکی دو ایراد شما، ایرادات دیگری را نیز جور می کنند تا نمره شما از 17 کمتر شود. لذا مراقب باشید بیخود مردود نشوید.
10. هر سرهنگ امتحان گیرنده، قلق خاص خودش را دارد. بعضی به سرعت عمل در رانندگی حساس هستند و برخی نیز به دقت و آهستگی. برای برخی، شتاب داشتن در رانندگی امری مقبوح است و برای برخی کند بودن معیار رد کردن است. با توجه به اینکه هر دو هفته یکبار، مسئول امتحان گیرنده (سرهنگ) عوض می شود، توصیه می شود که همواره در روز اول حضور سرهنگ جدید، با وی امتحان دهید تا اگر رد شدید، قلق و نحوه امتحان گیری وی دست تان بیاید و هفته بعد بتوانید با وی برداشته و امتحان دهید. با این ترفند، احتمال قبولی شما به شدت افزایش می یابد.
11. هنگام رانندگی در خیابان هایی که ماشین ها از دو طرف حرکت می کنند، در صورت بسته بودن لاین راستی، می بایست از سرهنگ اجازه بگیرید که آیا می توانم به لاین چپی بروم یا خیر؟ این مسئله زمانی مهم و حاد می شود که در خیابانی رانندگی کنید که هیچ خط حائلی در وسط خیابان کشیده نشده باشد و خیابان مربوطه، یک خیابان محلی باشد. لذا همواره از سمت راست حرکت کنید و برای رفتن به سمت چپ از سرهنگ اجازه بگیرید.
12. امتحان دادن در صبح زود، پیش از شلوغ شدن خیابان به شما کمک می کند تا صدای گاز ماشین تان را بشنوید و بر همین اساس، بر پدال گاز تسلط بهتری داشته باشید. همچنین صبح زود، خیابان ها خلوت تر هستند و مشغله ذهنی شما و سرهنگ کمتر خواهد بود و بهتر خواهید توانست تمرکز کنید و نکات ریز رانندگی تسلط داشته باشید. لذا امتحان دادن در صبح (ساعت 7 صبح) از جهاتی بهتر از امتحان دادن در ساعات میانی صبح(9 صبح) یا نزدیک ظهر (10 صبح) است.
13. یکی از مواردی که نقش مهمی در موفقیت من در امتحان شهری داشت، زمزمه کردن همه کارهایی که باید انجام می دادم به زبان بود. جوری که سرهنگ و سرنشینان عقب نیز می شنیدند. من هر کاری که باید انجام می دادم را همزمان با اجرا بر زبان می آوردم. این کار به من کمک می کرد تا هم سرهنگ متوجه شود که من به تمام نکات آگاهم و کاملا هوشمندانه کارهایم را انجام می دهم و همچنین استرس بسیار بسیار کمتری به خودم وارد می شد زیرا این کار باعث می شد که اصلا هول نشوم و کاملا با آرامش موارد مهم رانندگی را انجام دهم.

دیدگاهتان را بنویسید